Romániában a székelyzászló miatt kialakult
feszültség, korábban nem tapasztalt figyelmet kapott az ottani médiumokban. A
lapok hasábjain, a TV csatornák politikai vitáiban és az internetes portálokon zajlik a vita pro és kontra. Neves román publicisták fejtették ki véleményüket,
nem csak zászló-ügyben, de ennek apropóján sokkal szélesebb kört felölelő témák
is szóba kerültek. A távolabbi múlt és a mai idők eseményein túl, (pl. a
dákó-román elmélet, vagy kolozsvári Bolyai Tudományegyetem felszámolása)
különös figyelmet kaptak a kisebbséget közvetlenül is érintő aktuálpolitikai
kérdések.
Szerintem a nagy média-felhajtás inkább az ottani magyarság
számára volt hasznos, mert ekkora nyilvánosságot talán soha nem kapott még a
romániai médiában a magyar kisebbség ügye.
Vagyis a székelyzászló körül kirobbantott vita főként arra szolgáltatott
ürügyet, hogy terítékre kerüljenek olyan fajsúlyos kérdések, mint Székelyföld autonómiája, a tervezett alkotmánymódosítás
és az ország régiós felosztásának a kérdése. Ez utóbbi különösen hátrányosan
érintheti a Székelyföld tömb-magyarságát, amennyiben Kovásza, Hargita és
részben Maros megyéket egy nagyobb, román többségű régióhoz csatolnák, vagy
megosztanák Székelyföld tömb-magyarságát.
Az számos internetes publicisztika közül, a Realitatea hírcsatorna
internetes oldalán megjelent Dorin
Petrişor írását és a hozzáfűzött kommenteket választottam
ki és fordítottam le magyarra. (A fordításban előforduló stilisztikai hibákért
elnézést kérek, de inkább a szöveghűséget tartottam szem előtt). Hasonló
megértéssel és empátiával viszonyulnak az erdélyi magyarságot foglalkoztató
témákhoz Lucian Măndruţă vagy Sabin Gherman ismert publicisták is. Ezekből
az írásokból kitűnik, hogy elsősorban a véleményformáló román értelmiségiek egy
része kezdi megérteni, hogy az európai viszonylatban is jelentős magyar
kisebbséget milyen hátrányosan érinti Románia alkotmányának első paragrafusa,
mely szerint „Románia egységes nemzetállam”. Meglepett, hogy a román
kommentezők közül milyen sokan elfogadhatónak is tartják még Székelyföld autonómiáját
is, nem látnak benne olyan kivetnivalót, ami sérthetné Románia szuverenitását.
A korábbi időkre jellemző nacionalista retorikával szemben,
ma már egyre több olyan román ember véleményével lehet találkozni, akik egyet
értenek a magyar kisebbség jogos igényeinek teljesítésével, beleértve az
autonómiát is. Olyanok is megértéssel viszonyulnak az erdélyi magyarságot
foglalkoztató kérdések iránt, akiket korábban nem foglalkoztatott ez a
téma. A székelyzászló-vita akkora publicitást
kapott, amit semmilyen sajtókampánnyal sem lehetett volna elérni. Azt hiszem,
hogy már a román kormány is rájött, hogy a székelyzászló ellenes
hecckampányával nem a kívánt célt érte el, ennek inkább ellenkező hatása lett.
Ugyanis a román közvélemény nem csak a romániai magyar kisebbség jogos igényeit
ismerhette meg, de tudomást szerezhetett határon-túli (elsősorban
magyarországi) román kisebbséget megillető olyan kedvezményekről is (román zászlóhasználat,
nemzetiségi önkormányzati rendszer, szabad nyelvhasználat, stb.), amikkel a
romániai magyarság nem, vagy csak részben rendelkezik. Az web-oldalakon számos
olyan fénykép is megjelent, melyen az látható, hogy a románok által is lakott
magyarországi települések közintézményeire ki van tűzve nem csak a magyar és
uniós zászló, de a román zászló is. (Méhkerék, Battonya, Gyula, Bedő,
stb.) Ez egyben válasz azokra a
szélsőségesen elfogult véleményekre, melyek szerint „bezzeg Magyarországon
börtönbe zárnák azt, aki ki merné tűzni a román nemzeti lobogót”. Magyarország
nemzetiségi politikáját ennél jobban nem is lehetett volna megismertetni és
népszerűsíteni a román (elsősorban nem erdélyi) közvéleménnyel. Közismert, hogy
nem csak a letűnt diktatúra, de a mostani hivatalos politika is, gyakran azzal a
megtévesztő mondattal próbálja elfedni a magyar kisebbséget ért sérelmeket, mely
szerint „Romániában a magyar nemzeti kisebbség az európai átlagot meghaladó
jogokkal rendelkeznek, ezért alaptalan újabb jogokat követelni”.
Azt a tényt, hogy valóban megnőtt a románság részéről az
érdeklődés, nem csak a romániai magyarság, hanem általában a román – magyar
kapcsolatok alakulása iránt, bizonyítja az is, hogy milyen népszerű lett a
bukaresti MaghiaRomania blog. A Nagyváradon megjelenő Erdélyi Riport egyik
legutóbbi számában olvashattunk arról, hogy a magyarok egyik legnagyobb
barátjaként könyvelheti el magát a bukaresti Sever Ioan Miu, becenevén Olahus, a blog alapítója és szerkesztője.
Önkéntes csapatával a romániai magyarok mindennapjait olvasói elé tárva adja
meg a lehetőséget arra, hogy a két közösség megismerje és elfogadja egymást. Akit
érdekel, az alábbi linken elérheti a cikket:
Dorin
Petrişor írása és a hozzá fűzött kommentek, eredeti román
nyelven, az alábbi helyen érhetők el:
|
Fordítás magyar nyelvre:
A magyarnak igaza
van: Románia egy soknemzetiségű állam.
Egy új hisztéria-hullám söpör
végig hazánk táján: a székelyek saját zászlójukat használják, náluk odahaza.
Egyébként teljesen törvényesen, ahogy arról egy bíróság döntött. Az RMDSZ elnöke, Kelemen Hunor „olajat öntött
a tűzre” azzal, hogy jóhiszeműen azt merészelte kijelenteni, hogy Románia egy
soknemzetiségű ország.
Erre a szolgálatos hazafiak
felugrottak, mintha bolha csípte volna őket.
Tagadják a nyilvánvaló tényt úgy, mintha másvalaki Newton törvényeit tagadná.
Teljesen nyilvánvaló, hogy Románia egy soknemzetiségű ország. Még Răzvan
Orăşanu városlakó is, aki egyébként alkotmányos érvekre támaszkodik,
kezdeményezhetne egy törvényt, akár alkotmányos jellegűt is, de az nem
helyettesítheti a valóságot.
A közismert meghatározás
szerint, a nemzet „az emberek olyan történelmileg kialakult, a közös nyelven,
területen, a gazdasági életen és mentális tényezőn alapuló stabil közössége,
amely rendelkezik különleges kulturális sajátosságokkal is.”
Vajon megfelel az erdélyi
magyar közösség ennek a meghatározásnak? Teljesen nyilvánvaló, hogy igen. Sőt,
Erdély történelme, kultúrája alapvetően magyar, legalább a majd száz évvel
korábbi időpontig. Ez szembeötlő bárki számára, aki meglátogatatja az erdélyi
városok központját. Ezen túlmenően, a
középkori történetírás szerint tény, hogy a Kárpátokon-túli román
fejedelemségek megalapítása magyar királyok kezdeményezésének köszönhető. Erdélyből indult el úgy Negru Voda, mint
Dragos is, mielőtt Valahiában (Oláhországban), illetve Moldovában „kötöttek”
ki. Sőt, mi több, először Erdélyben használtak a románok latin betűs írásmódot,
ugyancsak a magyarok által uralt Erdélyben tudatosodott bennük etnikai
származásuk (ebben kevésbé releváns a Habsburg-dominancia, mert a felvilágosult
II. József idején, a helyi politikai elit magyar volt).
Utóiratok:
PS 1. Azok a lelki szegények,
akik abba kísértésbe esnének, hogy összehasonlítsák a romániai magyarságot a
Franciaországba betelepült észak-afrikaiakkal, vagy a németországi törökökkel,
megismétlem a nemzet hivatalosan elismert (román!) meghatározását, mely szerint
a nemzet „emberek történelmileg kialakult stabil közössége”.
PS 2. Két évszázad modern
fejlődésére volt szükség ahhoz, hogy az erdélyi románságot nemzetnek ismerjék
el. Ezek után mit tegyünk, tagadjuk az emancipációt és csirkefogóként azt
válaszoljuk a mai magyarságnak, hogy „kuss nektek!”
Kommentek
a fenti cikkhez (válogatás):
(Megjegyzések: A szélsőséges hangvételű, vagy magyarok által írt
véleményeket figyelmen kívül hagytam. A zárójelben szereplő első számjegy az
eredeti kommentek sorszámát jelenti. Az illusztrációk nem szerepelnek az
eredeti szövegben.)
- Mures (113/ 2013-02-09 11:55:51)
Mondja már meg valaki, ha az alkotmány
értelmében "Románia egységes nemzetállam”, akkor miért szerepel minden
alkalommal a választási listákon közel 20 nemzetiség? Miért háborodnak fel tisztelt vezetőink a
székely zászló miatt, amikor ugyanakkor nekik joguk van ahhoz, hogy román
zászlót adományozzanak más országok tartományainak, amit a TV adásaiban is
láthattunk. Egy más példa: választott vezetőink hatalmas botrányt csaptak
amiatt, hogy az erdélyi magyarok kettős állampolgárságot kaptak. Ezzel szemben
egy mukkot se hallottunk akkor, amikor a moldovaiak román állampolgárságot
kapnak… Akkor megkérdezem, mitől van az,
hogy ma megtiltok valamit, amit másnap magam is megteszek. Hogy is van ez??
- Old Aurel (114/2013-02-09 12:40:20 )
Én, erdélyi románként, azt tanácsolom,
maradjatok veszteg, mert mi románok és magyarok békében élünk, a politikusok
azok, akik a viszályt szítják. Azt gondoljátok, hogy a magyarok elveszik
Erdélyt, …ha ha ha, mert ha ez mégis megtörténne, kénytelenek lennének
Magyarországot soknemzetiségű állammá nyilvánítani, akkor pedig legrosszabb
esetben is lenne 3 olyan állam, ahol a hivatalos nyelv lenne a román is
(Románia, Moldova, Magyarország). Mindez képtelenség, térjetek észhez, NE
HAGYJÁTOK MAGATOKAT FÉLREVEZETNI!
- Urbanie
(112/2013-02-09 10:56:56 )
Bátor cikk. Az az igazság, hogy félünk a
dolgokat nyíltan, fölösleges előítéletektől mentesen megtárgyalni egy olyan
világban, melyben amúgy se lehet a globalizáció felé való menetelést
megállítani. Általában csak addig vitázunk, ameddig fel nem idegesítjük
magunkat. Újabban már csak a TV-vel beszélgetünk….
- Hombre (111/2013-02-09 10:56:07 )
A problémát a szegénység és a
kilátástalanság jelenti. Minden közösségnek nem csak joga, hanem kötelessége is
saját jelképeit használni, amennyiben van nekik. Csak a mélyrománok háborodnak
fel, az igazi erdélyiek ismerik a történelmet és nap mint nap láthatják a
magyarok és a szászok által létrehozott műemlékeket. Ezeket kétségbe vonni,
neveletlenség. Ne feledjük, hogy a román irodalom nagyjai (….) Magyarországon
(Erdélyben) nőttek fel és nevelkedtek, de Eminescu költeményei sem Moldovában,
hanem Erdélyben jelentek meg. Azt se feledjük, hogy a magyarok és a székelyek
azok, akik már több mint 1000 éve itt élnek. A „román” megnevezés is legelőször
Erdélyben jelent meg a XIX. század derekán, valószínűleg azért, hogy megkülönböztessék
őket a moldovai és havasalföldi vlahoktól (oláhoktól). Adjatok több autonómiát
a közösségeknek, hogy eltűnhessen egy maroknyi, ideiglenesen hatalmon levő
ember által gyakorolt központi irányítás és akkor minden jobb lesz. (….) Amikor még senki se tudhatta, hogy itt
valamikor Románia lesz, Orbán Balázs (és nem Tamási Áron, ahogy az eredeti
szövegben szerepel), már használta a Székelyföld leírása kifejezést. Ha
betiltják a helyi szimbólumok használatát, attól még a kormány emeli a gáz és
az áram árát….és nem úgy, mint Magyarországon, ahol csökkentik ezek árát, annak
ellenére, hogy az országnak nincsenek saját energiaforrásai. Gondolkozzunk el
hideg fejjel, hogy is lenne jobb a többségnek, ne hagyjuk, hogy a szolgálatos
hazafiak verjék a habot!
- rk (105/2013-02-09 08:51:33 |)
LEGYEN
ROMÁNIA EGY VIRÁGZÓ ÁLLAM
Ha
tudnánk, már rég megtehettük volna…
Sajnos, manapság erre kevesebb esélyünk van, mint bármikor korábban,
mert Románia egy olyan csődbe jutott ország, amely ki van téve a Nyugat
kénye-kedvének, mely arra adja a pénzt, hogy kifizethessük a nyugdíjakat és a
fizetéseket, amiért cserébe arra köteleznek bennünket, fogadjuk el azt, hogy a
nyugatról jött üzletelő sakálok
kifosszanak bennünket. Arról nem is beszélve, hogy népesedési
szempontból a románság kimerült, a szaporulat arra sem elegendő, hogy a
természetes fogyást ellensúlyozza. Ezt csak tetőzi az a szörnyű, iszonyatos
sajátosságunk, hogy a népet behálózzák a vallásos babonák mindazzal a rosszal,
ami ezzel jár, ugyanakkor nem részesülünk azokból az előnyökből, amit boldogabb
országokban a vallásosság jelent: az egészséges demográfiai helyzetet és egy
olyan társadalmi struktúrát, amelyben a klasszikus család egy általánosan
elfogadott intézmény. (….) Egy olyan
ország, melyet olyan hiénák vezetnek, akik azoknak a szerencsétlen, egyszerű
embereknek a bőrét is lenyúzzák, akik nem részesülhetnek sem tisztességes
oktatásban, sem elérhető, minőségi egészségügyi ellátásban. Gyakorlatilag ez
egy Európa közepén levő, harmadik-világbeli ország.
Tiszteletem, Dorin Petrisor!
Egy kényes pontot érintett. Sajnos,
sokan meggondolatlanul beszélnek. Lehetséges, hogy lelkünk mélyén mindannyian
tudjuk, hogy sokkal jobb dolgunk lenne egy Romániától független Erdélyben, vagy
akár Magyarország részeként is (itt most azokra a románokra gondolok, akikkel
itt élünk együtt, és nem azokra a nagyszájúakra, akik (külön/félre)állnak és a
klaviatúra előtt vitézkednek). Furcsának tűnik? Miért? Nem akarunk mást, mint
hogy legyenek rendben levő iskoláink és korházaink, jó útjaink, autópályáink
ahhoz, hogy gond nélkül közlekedhessünk. Így pedig mink van? Vannak korrupt
politikusaink, akik el akarják terelni a figyelmünket a lopásaikról és az olyan
hamis, mondvacsinált botrányokról, mint amilyen a székely zászló ügye. Vannak
elsikkasztott pénzek, műkincs tolvajok, és a romá(no)król szóló rossz hírünk a
világban.
Úgyszintén van egy jövevények által
szennyezett Erdélyünk, akik éhség-vonatokkal jöttek ide más tájakról. Ők azok,
akik el sem tudják képzelni azt, hogy valamikor itt jobb világ volt, ami az ő
bejövetelükkel, valamit a szászok és a magyarok eltávozásával szűnt meg. A
szomszédom mondta: Építhetünk bármilyen nagy és magas templomokat, de
régebbieket nem!
7. Alec
(47/2013-02-08 19:38:21 )
Petrisor úr cikkében kifejtett vélemény
bírálónak azt szeretném javasolni, ahelyett hogy feltüzeljék magukat,
tájékozódjanak Románia 1858 – 1948 közötti 90 év jól dokumentált történelmét
illetően.
A mi hazánk nem egy nemzetállam, hanem
többnemzetiségű, ahogy azt (Kelemen) Hunor úr állítja. Arra kérem azt az
olvasót, aki azt állítja, hogy Románia népességének 90%-a román etnikumú, nézze
meg az 1930 évi népszámlálás adatait, amikor az akkori Nagy Románia lakosainak
száma 18.057.028 fő volt, amiből 71,9 % volt román nemzetiségű. A többiek
pedig:
magyarok – 1.425.507 (7,9%),
németek – 745.421 (4,1%),
zsidók – 728.115 (4,0%),
rutének – 582.815 (3,2%),
oroszok – 409.150 (2,3%),
bulgárok – 366.384 (2,0%),
cigányok – 262.501 (1,5%),
törökök – 154.772 (0,2%),
szerbek, horvátok és szlovének – 51.062 (0,3%),
lengyelek – 48.310 (0,3%),
görögök – 26.425 (0,1%).
németek – 745.421 (4,1%),
zsidók – 728.115 (4,0%),
rutének – 582.815 (3,2%),
oroszok – 409.150 (2,3%),
bulgárok – 366.384 (2,0%),
cigányok – 262.501 (1,5%),
törökök – 154.772 (0,2%),
szerbek, horvátok és szlovének – 51.062 (0,3%),
lengyelek – 48.310 (0,3%),
görögök – 26.425 (0,1%).
A felsorolt népesség nagy részét a zöld
asztalnál veszítettük el, ugyanúgy, ahogy korábban megkaptuk őket -
gondolok itt Moldáviára, Észak-Besszarábiára és Bukovinára, vagy
Dél-Dobrudzsára (Cvadrilater) - míg másokat arra kényszerítettünk, hogy
elmenjenek.
Többségi nemzetként azért kellene
szégyenkezzünk, hogy a más etnikumú román állampolgárok azért mentek el, mert
nem érezték otthonuknak ezt az országot.
Akkor ne csodálkozzunk azon, hogy a
nemzetállamot oly forrón szerető zöld románok véleménye ellenére, oly sokan
menekülnek el innen, mint a legyek.
Kérdezem azoktól, akik egyet értenek
azzal, ahogy az ország vezetői jól kezelték Székelyföld helyzetét, úgy
gondolják-e hogy a moldovai románok, oroszok, rutének, gagauzok, tatárok,
kazakok érdekében áll-e, hogy egy olyan államhoz tartozzanak, mint amilyen a
mienk?
Valószínűnek tartom, hogy Gyulafehérváron ugyanabban a
várban ugyanazon oknál fogva létezik két templom, egy római katolikus és egy
román ortodox. Csakhogy a két templom építése között eltelt pontosan 900
(kilencszáz) év.
Azok számára, akik nem ismerik
ugyanolyan jól a történelmet, mint a Konzervatív Farkas (egy másik kommentező),
hozzátenném, hogy nem a román ortodox templom a régebbi.
A dákó-román kontinuitás kérdése egy
kommunista találmány, amiben csak mi románok hiszünk, de másutt mindenütt a
világon, bármelyik egyetem történelem-karán csak mosolyognak, amikor erről az
elméletről hallanak. Normális dolog,
hogy minden nép igyekszik igazolni jelenlétét, csakhogy…. De hát nem ez volt a
téma, hanem a székelyek. Hogy békében élhessenek és dolgozhassanak. Lehet, hogy
be tudják majd bizonyítani politikusainknak, hogy Románia közepén létre lehet
hozni egy kis Svájcot, de csak azzal a feltétellel, hogy dolgozz, és ne lopj.
Csak ennyi az egész.
Arra
lennék kíváncsi, hogy nekünk, mint nemzetnek, mennyi időre lenne szükségünk
ahhoz, hogy kidugjuk a fejünket a földből, tükörbe nézzünk és megállapíthassuk, mennyire együgyű kell
legyen egy nemzet és egy állam ahhoz, hogy az alkotmányának már első sora hazugság
legyen. A román alkotmány 1.
cikkelyének, melyhez oly vakon ragaszkodnak, nincs semmi értelme. A király
meztelen! Ez mindenki számára világos kell legyen, hacsak nem visel
szemellenzőt. De mi haragszunk azért, ha
egyesek kinevetnek bennünket és úgy kezelnek, mint valami barlanglakókat.
Amikor az ország közepén két és fél megye magyar ajkú lakosságának aránya több
mint 80%, hogy a fenébe lehet az ország alkotmányának első cikkelyét azzal
kezdeni, hogy Románia egységes nemzetállam. Egy gyerek számára is világos, hogy
ez egy hazugság. Ez egy enkláve, és az is marad. A szó valódi értelmében persze
sohasem fog románná válni. Akkor, amikor a demokrácia és a szabadság az Európai
Unió alapkövei, meddig képzelhetjük magunkról, hogy betömhetjük egy egységes,
saját hagyományokkal rendelkező közösség száját, akik tudják mit akarnak és
bizonyítottan már több mint 800 éve ott laknak, de egy adott pillanatban arra
ébredtek, hogy már egy másik országba csöppentek, anélkül, hogy bárki is
kikérte volna a hozzájárulásukat. Etnikai szempontból már évszázadok óta ez egy
kompakt, egységes terület. El tudja-e képzelni bárki, hogy ha ez a terület
autonómiát kapna, akkor kevésbé lenne román, mint manapság? Akkor pedig miért
ne adnánk meg nekik azt, amit szeretnének? Boldogabbak vagy gazdagabbak leszünk
mi attól, ha ez a térség egy etnikum-közi feszültség tűzfészke marad? Világos
kell legyen mindenki számára, hogy ezt a székelyek által lakott területet a
zöld asztalnál ítélték oda Romániának a nagyhatalmak és közel 100 éve nem tudják,
mit is kezdjenek vele. Olyan, mint egy forró kő, amit egyik tenyeréből a
másikba tesz, de eldobni mégsem akarja, nehogy másvalaki felvegye. Nem adom
oda, amit kaptam, abban bízva, hogy egyszer majd csak kihűl. De sohasem fog
kihűlni. Továbbra is egy lappangó feszültségforrás marad.
Istenemre mondom,
nem tudom, hogy kinek jó ez így. A valóságtól mennyire elszakadt az, aki a több
szabadságra és autonómiára vágyó, évszázadok óta ott élő embereknek
unos-untalan csak azt ismételgeti, hogy az a terület ahol ének, az román
föld. Arra vagyok kíváncsi, hogy az a
román ember, aki ott megfordul, valóban azt érzi, hogy az ott román föld?
Meggyőződésem, hogy föltétlen szükséges lenne, hogy a román társadalom nyíltan
megvitassa ezt a kérdést, mert előbb vagy utóbb, szembe kell nézzünk a
valósággal. Legyen időnk felkészülni és ne kelljen váratlanul szembesüljünk
vele.
A román többségű
területek mindennapi gondokkal és a szegénységgel küzdő lakói, boldogabbak
lesznek attól, hogy Székelyföld lakói kapnak egy ütést a fejükre. Szebb lesz
attól az életük, elfelejtik a gondokat. Ez egy kemény, hisztérikus propaganda
eredménye. Ez vajon normális? Tegyük
fel, hogy a magyarok rosszak, irredenták, bajuk van a románokkal, de mi arra
tanítjuk a gyermekeinket, hogy ugyanilyenek legyenek. Ők szélsőségesek, mi
pedig hazafiak. Mindennek a teteje, hogy ők pont fordítva látják. Kerülgetjük a
kérdést, mint macska a forró kását. Mindenki arra törekszik, hogy hangosabban üvöltsön
a másiknál. Nevetséges lenne, ha nem lenne siralmas az, ami történik.
10.
Gurzu Petru (118/2013-02-09 14:10:14 |)
Egy román tudós vallomásai.
I. P. Bratianu könyve, mely első ízben amerikai kiadásban
jelent meg Erdély és a román – magyar probléma címmel, később pedig a torontói
Magyar Élet c. lapban magyar nyelven is 1980.03.01-én, egy nagyon tisztességes,
humanista tudós véleményét tükrözi.
A marxista szocializmustól a nemzeti szocializmusig.
Ceausescu idején.
Büszke románnak tekintem magam, de mindenekelőtt arra
vagyok büszke, hogy erdélyi román vagyok. Őseim vlahok (oláhok) voltak, ami
pásztort jelent, és akik mintegy 1000 évvel ezelőtt juhaikkal elindultak Észak
felé valahonnan a mai Albánia környékéről, biztosabb életkörülményeket keresni.
Nagyon
helytelen, hogy politikai megfontolásokból a román tudósok a románok eredetére
vonatkozó olyan mesét találtak ki, mely szerint Erdély földjén bennszülöttek
lennénk. Ezen a tájon mi csupán mintegy 600 éve élünk, de büszkék vagyunk arra,
hogy a magyarokkal és szászokkal együtt, akik a mi megjelenésünk előtt is már
itt éltek, átvehettük a nyugati kultúrát és az európai népek családjának tagjai
lettünk. Így jött létre a világon egyedülálló erdélyi kultúra. Az itt élő népek
egymáshoz illesztették sajátos kultúrájukat, melynek következményeként
létrejött az erdélyi kultúra. Mindig abban reménykedtünk, hogy a három nemzet
egymásra találásának következtében megvalósul egyszer a nagy álom: Erdély, mint
a kelet Svájca. De sajnos ez az álom még nem teljesült. Az II. Világháború
előtt, a fasiszta Németország egymás ellen uszította Erdély nemzetiségeit, hogy
ezután kihasználja az egymás ellen szított gyűlöletüket. A háború után -
annak ellenére, hogy az úgynevezett „szocialista alkotmány” biztosította
a nemzetiségek közötti egyenlő jogokat
- a totalitárius rendszer egy
kemény, elnyomó politikát kezdett folytatni. Ez az elnyomó politika különösen drasztikus módszert
vezetett be 1956 után, amikor az erdélyi magyarságot azzal vádolták, hogy
szimpatizál az 1956-os magyar Forradalommal. Az első lépés az volt, hogy
megszüntették a kolozsvári Bolyai Tudományegyetemet, melyet összevontak a
kolozsvári Babes egyetemmel.
Az
összevonásnál magam is jelen voltam és együtt szenvedtem magyar kollégáimmal,
amikor Ceausescu félbeszakított minden beszédet, mely kiállt a Bolyai Egyetem
függetlensége mellett. Egy volt kollégám és jó barátom, Szabédi László öngyilkos
lett, mert nem bírta elviselni a kihallgatásokat, melyeket azért folytattak
ellene, mert megkísérelte megvédeni a Bolyai egyetem függetlenségét. Az évek
során több száz magyar professzort és egyetemi hallgatót bezártak Ceausescu
börtöneibe, vagy öngyilkosságba kergettek azért, mert volt bátorságuk
tiltakozni a nemzetiségi elnyomás ellen.
1956 – 1962 között, több mint 2000 magyar nyelvű
iskolát olvasztottak be román iskolákba, ahol ezek részlegeivé váltak. Az 1956
évi pártkongresszuson nagyon világosan kifejtették: Románia egy nemzetállam,
melyben az egységes román nemzet él. Ezzel a nyilatkozattal a „szocialista”
Románia egy szocialista nemzetállammá vált, élén Nicolae Ceausescu
diktátorral. A szocialista diktatúra
módszerei a fasizmus módszereihez hasonlítanak. Az úgynevezett dákó – román
teória értelmében, csak a románoknak lehet joga ehhez a földhöz, a többi
nemzetiségiek (vagyis kb. 5 milliónyi lakos) csupán jövevények, akik érjék be
azzal, hogy megtűrik őket.
Hogy
teljesen megsemmisíthessék az erdélyi magyarság ezeréves történelmét és
kultúráját, a Ceausescu-rezsim rendeletet adott ki, mely szerint államosítják a
római katolikus egyház tulajdonában és a magánkézben levő irattárakat. Minden
fontos, jelentős dokumentumot összegyűjtöttek és ismeretlen helyre
szállítottak. A soviniszta düh kiterjedt a magyar temetőkre is, melyeket
szétromboltak, nehogy az ottani sírkövek emlékeztessenek Erdély múltjára.
Minderről olyan román humanistaként írok, aki
szenved a mai román rezsim elnyomó politikája miatt, mely népirtáshoz
hasonlítható. Mindezt erdélyi románként azért írom meg, mert mélyen érintett
Szikszai Jenő és Kuthi Lajos brassói magyar tanárok tragédiája, akiket azért
gyilkoltak meg a szekuritáté pincéiben, mert harcoltak a romániai magyarság
jogaiért. Minden tiszteletem Király Károlyé, aki harcolt az erdélyi magyarság
jogaiért, akiknek a segélykiáltásait neki sikerült kijuttatni Nyugatra.
Hiszek Erdély jövőjében, hiszem, hogy egyszer majd ez
a három nemzet (magyar, román és német) egymásra talál, és együtt létrehozzák a
Független Erdélyt, ami az Európai Egyesült Államok tagja lesz.
***
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése